Academische vaardigheden kunsthistorici

Voorbeeld 3522 Invloed

Deze twee voorbeelden laten zien hoe lastig het is invloed vast te stellen, ook als het werk van twee kunstenaars veel overeenkomsten vertoont, of als er een evidente relatie lijkt te zijn tussen het werk van een kunstenaar en de maatschappelijke of politieke context waarin hij of zij werkte.

Al in de achttiende eeuw werden Caravaggio en Rembrandt met elkaar vergeleken. Ze gaven allebei de werkelijkheid vaak met een zeer direct soort realisme weer, dikwijls met opvallend sterke contrasten tussen licht en donker. Maar Rembrandt heeft Caravaggio nooit ontmoet. Hij was vier jaar oud toen Caravaggio overleed. Het is onzeker of hij schilderijen van Caravaggio gezien heeft, al kende hij wel werken van navolgers. Maar de invloed van Caravaggio op Rembrandt is dus een ingewikkelde zaak.

 

 

 

 

Caravaggio, Het offer van Abraham, 1603

Galleria degli Uffizi, Florence

Rembrandt, Het offer van Abraham, 1635

Hermitage, St.Petersburg

Van de beelden die Alberto Giacometti vanaf 1946 maakte wordt wel gezegd dat ze de naoorlogse existentiële wanhoop weerspiegelen. Zijn magere bronzen figuren doen inderdaad denken aan oorlogsslachtoffers. Maar Giacometti maakte al in de jaren dertig lange, dunne beelden. Bovendien heeft hij later die lange figuren toegelicht met een opmerking over het verschil tussen enerzijds de werkelijkheid en anderzijds de manier waarop een mens zich daarvan in zijn bewustzijn een beeld vormt.

   

Gazing Head

1929

Walking Woman I

1932

L’Homme qui marche

1961